Blog over Stages

Je start een eigen bedrijfje op of je wilt een bestaande huisstijl laten veranderen omdat je een andere weg in slaat. In beide gevallen is het van groot belang om een huisstijl te ontwerpen die krachtig is en uitstraalt wat de kernwaarden van jouw bedrijf zijn. Maar hoe kies je een ijzersterk logo ontwerp? Hieronder behandelen wij 7 tips voor een ijzersterk logo ontwerp waarmee je direct aan de slag kunt en kunt bepalen welke richting je op wilt met jouw huisstijl of logo.

Tip 1. Geeft het logo jouw kernwaarden weer?

Wat wil je uitstralen met jouw logo? Moet het logo direct weergeven waar jij voor staat met je bedrijf? Moet het logo direct duidelijk maken welke klantengroep je wilt bedienen? Bedenk van tevoren goed wat je uit wilt stralen met jouw logo en pas het logo hier indien gewenst op aan.

Tip 2. Is het logo tijdloos?

Kies jij voor een trendy en modieus logo of ga je voor een logo wat over tien jaar nog duidelijk maakt wat jouw boodschap is en krachtig weergeeft wat de inhoud van jouw bedrijf is? Wil je het logo gebruiken voor een tijdelijk product of geeft het je dagelijkse diensten weer? Denk hierover na bij het creëren van een tijdelijk of juist een tijdloos logo.

Tip 3. Slogan ja/nee?

Wordt er binnen het bedrijf vaak gebruik gemaakt van een duidelijke slogan of kun jij jouw bedrijf binnen een paar krachtige woorden typeren en de klant duidelijk maken wat je doet? Dan kan een slogan/tagline van meerwaarde zijn als toevoeging aan je logo. Is dit niet zo, laat het dan vooral zitten om niet voor verwarring te zorgen en het simpel te houden. 

Tip 4. Wat is de eerste indruk?

Ontwerp of laat altijd meerdere logo’s ontwerpen zodat je kunt kijken welke look and feel jou aanspreekt. Meestal heb je direct een voorkeur bij een bepaald logo. Houdt dit in je achterhoofd en probeer met een open blik naar de rest van de logo’s te kijken. 

Tip 5. Kies het juiste lettertype en font

Een lettertype of font straalt een bepaald gevoel uit. Dikkere letters geven een stoere impressie en zwierige letters zorgen voor een chic gevoel. Wat wil jij uitstralen met je bedrijf? Wil jij klanten een chic gevoel geven of met een simpel lettertype en font direct en zonder poespas duidelijk maken waar jouw bedrijf voor staat?

Tip 6. Begrijpen mensen mijn logo als ze het zien?

Ga je voor een simpel logo of wil je in het logo al laten zien wat jouw bedrijf doet of welke doelgroep het aan wil spreken? Ga je voor naamsbekendheid of wil je alleen eenheid in je huisstijl ontwerp creëren en is je logo daar een krachtig onderdeel van?

Tip 7. Zelf doen of uitbesteden?

Ben je niet handig met programma’s zoals Photoshop, Indesign of Paint. Bespaar je dan de moeite en vele uren geklungel en besteedt deze klus gewoon uit. Er zijn diverse beginnende ZZP’ers die voor een klein budget graag kwalitatief hoogwaardige logo’s of een huisstijl voor je ontwerpen.

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.