Blog over Stages

1. Werk aan je portfolio

Verzamel alle informatie over je kwalificaties en ervaringen in één document. Je kan dit doen door een online portfolio of blog te maken waarin jouw vaardigheden aan recruiters worden getoond. Je kan voorbeelden geven die je interesse in online marketing onderstrepen.

Deze oefening helpt je bij het organiseren van je projecten en bij het identificeren van de gebieden waarin je meer ervaring moet opdoen. Zo blijft het voor beide partijen overzichtelijk.

2. Verbeter je skills

Online marketeers houden zich bezig met verschillende opdrachten - van het creëren van inhoud en het beheren van SEO tot het meten van online verkeer en het verbeteren van prestaties op meerdere online platforms. Voor veel van deze taken is enige deskundigheid en oefening vereist. Leer dus zoveel mogelijk van online tutorials en cursussen.

Daarnaast kun je certificaten behalen die helpen om je profiel te versterken en de geloofwaardigheid ervan in de ogen van recruiters te verbeteren. Er is momenteel een reeks cursussen - zowel betaald als gratis - beschikbaar op de markt, zoals Google AdWords, Facebook Advertising, SEO, Contentmarketing, Social Media Management, enzovoort.

3. Versterk je persoonlijke merk

Als online marketeer help je bedrijven hun digitale communicatie te versterken en hun online verkeer te vergroten. Gebruik dus je eigen sociale media-accounts om deze sterke punten te laten zien. Hoe wil je gezien worden? Als een leuke digitale creatieve schrijver, een inbound marketeer, een content specialist of een SEO-expert?

Breng de door jou gekozen boodschap samen op al je online kanalen: Facebook, Twitter, LinkedIn en zelfs op je blog of website. Wees bovendien consistent met je profielfoto's en de aandachtsgebieden van de dingen die jij deelt. Het opbouwen van een sterk persoonlijk merk en online aanwezigheid is effectief om jezelf te onderscheiden van de massa.

4. Blijf proactief

Reageer proactief op online marketing stages die passen bij jou vaardigheden en interesses. Voor deze stages wordt vaak online geadverteerd en hier reageren dan ook veel mensen op. Je kan ook een lijst maken van online marketingbureaus waar je zou willen stage lopen. Deze bedrijven kunnen vervolgens via e-mail worden benaderd.

Bij vrijwel alle sollicitaties moet je een cv en portfolio meesturen om te benadrukken waarom jij stage wil lopen bij het bedrijf waar je op reageert. Vergeet hierbij niet een opvallende motivatiebrief brief te schrijven waarin je beschrijft waarom jij de geschikte kandidaat bent voor de functie. Deze motivatiebrief is erg belangrijk dus lees deze goed door voor je hem verstuurt.

5. Hoera! Je hebt de stage

Probeer tijdens je stage te werken aan je vaardigheden. Haal het beste uit deze periode en zorg dat je veel ervaring op doet en jezelf constant verbetert. Het begin staat meestal in het teken van inwerken en personeel ondersteunen tijdens verschillende werkzaamheden. Zo krijg je meer kennis over het vak en zul je merken dat er groei in zit. Naarmate de stage vordert krijg je steeds meer verantwoordelijkheden en ervaring. Groei door tot een volwaardig specialist. Vergeet na je stage niet een aanbeveling te vragen. Deze kan je weer gebruiken in je portfolio voor je volgende stage of werk. 

Deel dit artikel

Blijf lekker hangen. Lees deze posts.